طرز کاشت گیاهان دائمی و روش مراقبت از گل ها و گیاهان دائمی

در این مطلب به توضیحاتی در مورد طرز کاشت گیاهان دائمی و روش مراقبت از گل ها و گیاهان دائمی می پردازیم ، سه عامل اساسی در کاشت بهینه گیاهان دائمی موثر میباشد. یکی از این عوامل فراهم سازی فضای کافی جهت رشد ریشه ها است ، حفر یک حفره کوچک و جای دادن ریشه ها به سختی در آن پاسخگوی نیاز به ریشه ها جهت رشد و گسترش نخواهد بود. اگر زمین به صورت اصولی آماده گردیده باشد، خاک بستر نرم بوده و حفر گودال و در نتیجه رشد و توسعه ریشه ها به راحتی میسر خواهد بود. در حالت موصوف ریشه ها قادر به حرکت افقی و عمودی در بستر بوده و به آسانی مواد غذائی خود را فراهم می آورند. عامل اساسی دیگر عمق کاشت است. اگر گیاهان دائمی واقع در ظروف ابتیاع می گردد، کاشت گیاهان با توجه به استقرار آنها در ظروف فاقد هرگونه مشکلی بوده و حال میتوان آنها را از ظروف به همان عمق در حفره منتقل نمود ، لیکن اگر گیاهان در خواب خریداری میگردد ، بایستی آنها را در همان عمقی که در فضای قبلی قرار گرفته بودند کشت نمود برای انجام این کار از علامتی که خاک بر روی طوقه ساقه قبل بر جای گذاشته میتوان به راحتی استفاده نمود. عامل سوم سفت نمودن خاک پای گیاه است ، پس از کاشت گیاه و ریختن خاک در اطراف آن نبایستی هیچگونه منفذی باز بماند تا ریشه ها خشک گردد ، زیرا خشک شدن ریشه ها مصادف با مرگ آنها است.

در قسمت های مختلف این سایت با روش نگهداری کامیس پاریس ، روش نگهداری شمشاد و روش نگهداری کاج لاوسون و انواع گل و گیاهان دیگر آشنا می شوید.

برای طراحی روف گاردن، خرید گل و گیاه و طراحی فضای سبز با ما تماس بگیرید.

مراقبت از گیاهان دائمی

حذف علفهای هرز و استفاده از کود شیمیائی عمده عملیات مراقبتی از گیاهان دائمی به شمار میرود ، علفهای هرز واحدهای کوچک از قبیل باغچه با دست و واحدهای بزرگ به وسیله کولتیواتور صورت میگیرد. در مورد پخش کود شیمیائی چنانچه بستر جدید است و قبلاً تقویت گردیده از کود شیمیائی  5 -10- 5 به میزان یک قاشق سرپر سوپخوری جهت تغذیه بهاری برای هر واحد گیاه دائمی میتوان مورد استفاده قرار دارد ، گیاهان مسن تر و بزرگ تر نیاز به مقدار بیشتری کود دارند که مقدار آن بستگی به اندازه گیاه و کیفیت کود دارد. مثلاً برای فلوکس کاملا سر پا بیشتر از یک مشت کود شیمیائی  5 -10 – 5  نباید استفاده نمود کود شیمیائی را نبایستی نزدیک طوقه گیاه پخش نمود. محل پخش آن با فاصله کمی از طوقه و در دایره ای به قطر تاج گیاه با خاک مخلوط می گردد ، دیگر بار پس از ٤ الى ٦ هفته همین مراتب یعنی سله شکنی و حذف علفهای هرز و کوددهی تکرار میشود ، البته در این مرحله به علت رشد گیاهان انجام عملیات کمی مشکل تر است ، لیکن این کار ضروریست و در واقع آخرین مرحله انجام چنین عملیاتی در این فصل به شمار میرود.

کارهای دیگری که بایستی پس از دومین مرحله از عملیات مذکور صورت بگیرد یکی مالچ پاشی است که این عمل جهت حفظ و نگهداری رطوبت خاک و خفه کردن علفهای هرز اعمال میگردد و دیگری استفاده از قیم برای گیاهان پابلند جهت جلوگیری از شکسته شدن در مقابل باد و طوفان و یا خم شدن در اثر سنگینی در پیک رشد و گل دهی میباشد به طور کلی چنانچه نیازی به قیم نباشد مالچ پاشی درست پس از کود پاشی مرحله دوم امری ضروری بوده و موجب حفظ رطوبت خاک و جلوگیری از رشد علفهای هرز می گردد ، برای گیاهان دائمی بایستی از مالچ هائی استفاده نمود که در طول فصل تجزیه شده و در سال آتی بتوان آن را همراه با شخم و کود دهی با خاک مخلوط نمود ، اینگونه مالچ های سبک شامل خاک اره عمل آمده ،پوست گندم سیاه  ، آرد چوب ، ذرت خرده یا چیده های چمن ، پیت ماس درشت ، خاک برگ و کمپوست میباشد.

اگر بدنیال یک مرکز فروش گل و گیاه با قیمت مناسب هستید با ما تماس بگیرید.

برای خرید و فروش گل و گیاه ، طراحی فضای سبز و محوطه سازی با ما تماس بگیرید.

خاک اره خاک برگ ، کمپوست یا خرده های چمن بالنسبه سنگین است و کمپوست باید به ضخامت در حدود 5/2 سانتیمتر برروی خاک بین گیاهان پخش شود. پوست گندم سیاه ، آرد چوب ذرت یا پیت ماس سبک و سست بوده و لذا بایستی به ضخامت ٥-٤ سانتیمتر پخش شود ، مالچ پاشی بایستی با فاصله ای از طوقه گیاه اعمال گردد تا پس از باران مانع پوسیدگی طوقه گردد.

مالچ موجب حفظ رطوبت خاک باغچه در اواسط تابستان گردیده و از هدر رفتن آب در اثر تبخیر تا اندازه ای جلوگیری مینماید ، گیاهان دائمی برای رسیدن به حداکثر رشد و گل دهی نیاز به آب فراوان دارند و این آبیاری بایستی در حدی باشد که ریشه ها را سیراب نماید آبپاشی مکرر سبزینه گیاه باعث ابتلاء آنان به بیماریهای قارچی از جمله میلدیو میگردد ، لذا آبیاری به هر طریقی که منحصرا موجب برخورداری ریشه ها از آب می گردد و نه شاخ و برگ ، قرین مصلحت است.