کاشت و نگهداری گل و گیاه در محیط خانه سایت گل بام

گیاهان از مزایای بی شماری در سلامتی روحی و جسمی انسان برخور دارند و بسیاری از افراد به کاشت و نگهداری گل و گیاه در محیط خانه می پردازند و از این بابت احساس رضایت فراوانی دارند ، کاشت و نگهداری گل و گیاه در محیط خانه باعث جلوگیری از بروز احساس افسردگی و تنهایی در فرد می شود و با ایجاد احساس شادی در فرد به او در تعیین اهداف جدید در زندگیش کمک می کند ، به طور کلی نگهداری و پرورش گل و گیاه در خانه باعث شادابی و طراوت در فرد و نیز ایجاد اکسیژن و هوای بهتر در محیط خانه می گردد.

کاشت و نگهداری گل و گیاه در محیط خانه باعث کاهش استرس و در نهایت کاهش فشار خون در فرد نیز می شود، استرس، یکی از دلایل فشار خون بالا است و همچنین کاشت و نگهداری گل و گیاه در محیط خانه باعث کاهش بروز بیماری های قلبی در فرد می شود.

با کاشت و نگهداری گل و گیاه در محیط خانه قادر به تصفیه هوای منزل خود از آلاینده ها و ذرات مضر موجود در هوای منزل تان خواهید شد.

گياهاني چون هفت گياه زنبق، بامبو، آفتابگردان، بوگونيا، آلوئه ورا، داوودي و آگلونما داراي خاصيت درماني هستند، اين گل هاي آپارتماني را مي توانيد در خانه نگه داريد و از فوايد آنها استفاده کنيد.

برخی از گیاهان معطر و خانگی با ایجاد گاز در محوطه آپارتمان به دور شدن حشرات موذی از محیط زندگی کمک می کنند، گیاهان خوشبو و معطر مانند گل مریم، اسطوخودوس، بادرنجبویه و ریحان که معمولا عمر کوتاهی دارند، برای دفع حشرات مفید هستند.

کاشت و نگهداری گل و گیاه در محیط خانه باعث شادي مي شود و مثبت انديشي را تقويت مي کند، تحقيقات نشان داده است بيماراني که در بيمارستان بستري هستند، اگر مقابلشان گل باشد، زودتر خوب مي شوند.

در آخر برای کاشت و نگهداری گل و گیاه در محیط خانه با چند نمونه از آنها آشنا می شویم:

شمعدانی یکی از زیباترین و بی دردسرترین گلهایی است که در ایران به خوبی رشد و پرورش می یابد ، شمعدانی در رنگهای بسیار متنوع موجود است ، این گیاه چندساله را می توانید به راحتی در تراس ، حیاط ،روف گاردن و پشت پنجره های نورگیر که نور خورشید مستقیم باشد ، نگهداری نمایید ، شمعدانی بهتر است در فضای باز و در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار گیرد ، این گیاه دارای رنگهای بسیار زیادی مانند زرد ، نارنجی ، سفید ، بنفش ، قرمز ، صورتی و رنگهای دیگر می باشد و گلدهی آن در فصول مختلف از بهار و تابستان و حتی برخی از گونه های آن در پاییز و زمستان نیز گل دارند.

 یکی از مشهورترین گیاهان خانگی، لی لی صلح است که به نام اسپاتی فیلوم نیز معروف است. همچنین یکی از بهترین گل و گیاه خانگی برای پاکسازی هوای داخل خانه است ، گلهای سفید اسپاتی فیلوم نماد پاکی و معصومیت است و می‌تواند یک هدیه عالی برای عزیزانتان باشد، اسپاتی فیلوم به دلیل نیاز نوری کم و شرایط نگهداری آسان، برای هدیه دادن به افراد شاغل و نگهداری در بانک و شرکت ها بسیار مناسب است، البته اگر گیاه شما گل نمی دهد، معمولا به دلیل آن است که نور کافی به آن ها نمیرسد.هرچند گیاه اسپاتی فیلوم با نور کم دوام می آورد اما برای آن که به گلدهی ترغیبش کنید، گیاه را به محل پرنورتری منتقل کنید، قیمت گل اسپاتی فیلوم یک ویژگی مثبت آن است، چرا که با وجود این همه زیبایی و خواص مفید، برای خرید آن هزینه‌پایینی را باید پرداخت کنید، اسپاتی فیلوم دارای برگهای همیشه سبز، نوک تیز و براق است ،

 گیاه پالم دم اسبی را می توانید در خانه قرار دهید و به آن توجه زیادی نداشته باشید زیرا نگهداری از پالم دم  اسبی بسیار راحت می باشد، نگهداری پالم دم اسبی برای باغبان های آماتور نیز ساده است ، این گیاه به نخل دم اسبی و لیندا مشهور است ، اگر به این گیاه بیش از حد آب ندهید، رشد خوبی خواهد داشت اما رشد آن کمی آهسته است، گیاه پالم دم اسبی نیازمند یک مخلوط خاک خوب زهکشی شده با بافت لیمونی تقریبا سبک در۵/۷ -۵/۶ PH= است.مخلوط خاکی که شامل لوم و پیت هوموس و دو قسمت ماسه و سنگریزه هایی و کود ورمی برای ایجاد زهکش خوب لازم است، با بالا رفتن سن گیاه پالم دم اسبی از ساقه آن جوانه هایی می رویند که بخاطر حفظ شکل و فرم آن باید حذف گردند. هر دو سال یک بار گلدان پالم دم اسبی را تعویض کنید زیرا تعویض زود به زود باعث ریشه زایی زیاد لیندا شده که این سبب افزایش ارتفاع و در نتیجه کاهش زیبایی آن میگردد.

سرخس بوستون یک گل و گیاه تزئینی عالی است و کاشت و نگهداری آن در محیط خانه و بیرون از خانه در فصل بهار مناسب می باشد. سرخس بوستون مانند سایر سرخس ها از رطوبت بالای هوا و رطوبت خاک لذت می برد، نحوه آبدهی به گل سرخس بوستون در بهار و اوایل پاییز به صورت یک روز در میان است، تا حدی به گیاه آب بدهید که آب اضافی از گلدان خارج شود، روزهای سرد زمستانی آبیاری را به ۲ بار در هفته کاهش بدهید، چرا که هوای سرد مانع تبخیر رطوبت خاک گلدان می شود و گیاه نیاز به آب کمتری دارد، برای آبیاری گل سرخس بوستون این نکته را در نظر داشته باشید که به محض خشک شدن سطح خاک گلدان آبیاری را انجام بدهید. نور مستقیم خورشید برای گل سرخس بوستون مناسب نیست اما به نور زیاد نیاز دارد.