خاک کشاورزی در سایت گل بام

به طور كلي خاك کشاورزی محل استقرار و منبع تأمين آب و مواد غذايي براي گياهان است، علاوه بر آن اكسيژن لازم براي گياه به وسيله خلل و فرج خاك کشاورزی به گياه مي رسد و گاز دي اكسيدكربن زائد به وسيله ي اين حفرات از خاك خارج ميگردد. از آغاز پيدايش كشاوزري،  خاك، محيطي طبيعي براي حفظ و رشد گياهان شناخته شده است.

برای خرید خاک باغچه و روف گاردن و گل و گیاه با ما تماس بگیرید

انواع خاک کشاورزی

شنی: خاکی است که در نگه داشتن آب ضعیف عمل می کند و مواد مغذی در آن ها بسیار کم است، چرا که این مواد معمولا شسته می شوند. در فصل تابستان به سادگی دمایش افزایش می یابد. البته درجه هوای آن بستگی به اندازه ذرات دارد. فرآیند مالچ پاشی به حفظ رطوبت این نوع خاک کمک می کند. هم چنین می توان با افزودن مواد و کود های آلی بهبود داد تا از نظر مواد مغذی تامین شود. سبزیجات ریشه ای مانند شلغم، هویج وحشی، درختانی مانند انار، انجیر و گیاهانی مانند آویشن، شبدر و… از جمله گیاهانی هستند که در این نوع خاک به خوبی رشد می کنند.

لوم: خاک لوم در فصل بهار به سرعت گرم می شود. اما در تابستان رطوبت خود را به سادگی از دست نمی دهد و خشک نمی شود. خاک لوم خاکی ایده آل برای کشاورزان است. چرا که این خاک پر از مواد مغذی و مواد الی تجزیه شده است که خاکی نرم و مناسب برای انجام عملیات کشاورزی است. این خاک برای رشد گیاهانی مانند گوجه فرنگی و هم چنین سبزیجات ریشه ای مانند چغندر و هویج مناسب است.

پیت: این ماده دارای ph اسیدی است و به رنگ تیره دیده می شود. این خاک از مواد آلی غنی است اما دارای مواد مغذی کم تری نسبت به خاک لومی است. گیاهان ریشه ای، حبوبات، کلم و اسفناج به خوبی در این خاک کشاورزی رشد می کنند.

خاک رس: خاک رس فضای هوا بسیار کمی دارد آب را به خوبی عبور نمی دهد و فضای مناسبی جهت تبادل هوا ندارد. این نوع خاک هنگامی که مرطوب شود سنگین، ناهموار و چسبنده می شود و هنگامی که خشک است سخت و محکم است. این نوع خاک کشاورزی  برای رشد کلم بروکلی، گیلاس، گلابی، درخت افرا و گردو مناسب می باشد اما برای گیاهان ریشه مانند، به دلیل تراکم بالا مناسب نمی باشد.

خاک گچی: خاک های گچی دارای خاصیت قلیایی با pH حدود ۷٫۵ بوده که اغلب سنگ گچ یا سنگ آهک ( CaCo3) هستند. برای جلوگیری از رشد خفیف و زرد شدن برگ ها پیشنهاد می شود در این نوع خاک کشاورزان از کود هایی برای متعادل سازی pH استفاده نمایند. این نوع خاک کشاورزی برای رشد ذرت شیرین، اسفناج، چغندر و کلم مناسب  می باشد.

سیلتی: این خاک کشاورزی بافت نرمی دارد و آب و مواد مغذی را بهتر از خاک های شنی در خود نگه می دارد و برای کشت محصول مناسب تر است. خاک های سیلتی تقریبا خواص خاک های شنی و رس را با هم دارند. البته از خاک های شنی سنگین تر هستند. از آن جایی که سیلت ها ذرات بسیار کوچکی هستند به راحتی توسط چشم دیده نمی شوند. کاهو، کلم، هویج، شلغم و توت فرنگی، تمشک، توت، مرکبات و درخت انار و… نیز به خوبی در خاک کشاورزی سیلتی رشد می کنند.

خاک جنگلی: خاکی است که از تجزیه شدن برگ های انباشه شده ی پای درختان حاصل می شود. این خاک بسیار غنی می باشد که از خاک جنگلی به جای خاک پیت نیز میتوان استفاده کرد.

خاک معمولی باغچه: این نوع خاک کشاورزی از خاک رس و مقداری ماسه و کود دامی تشکیل شده است که برای کشت اکثر گیاهان باغچه ای توصیه می شود.

خاک هوموسی: این نوع خاک کشاورزی شباهت زیادی به خاک جنگلی دارد که خاکی است بسیار غنی و برای کشت بسیاری از گیاهان مناسب است.