گل و گیاه فضای باز و گل و گیاه محوطه بیرونی - سایت گل بام

گل و گیاه فضای باز عنوانی است که در اصطلاح به گونه های گیاهی مناسب برای پرورش و نگهداری در فضای آزاد و خارج از محیط های داخلی گقته می شود.گل و گیاه فضای باز شامل انواع گل ها، درختان تزیینی و مثمر، درختچه ها، گیاهان بوته ای و چمن هاست. از مشخصه های بارز این گیاهان مقاومت آنها به تغییرات زیاد دما و میزان نور خورشید است. طبیعتاً مطلوب تر این است که این گیاهان در هوای آزاد باشند تا بتوانند به خوبی رشد و نمو داشته و نگهداری شوند.

با توجه به اینکه این گل و گیاهان در فضای آزاد نگهداری می شوند، احتمال بیشتری دارد که در معرض انواع آفات و بیماری ها قرار گیرند. لذا باید توجه داشت رعایت سم پاشی و مراقبت های منظم برای گل و گیاه فضای باز ضروری بوده و همچنین گل و گیاه فضای باز به کوددهی منظم و دوره ای نیز احتیاج بیشتری دارند.

در ادامه چند گل و گیاه فضای باز را به شما معرفی میکنیم:

گل استرنبرجیا از جمله گل و گیاه فضای بازاست. پخش این گیاه یا گیاه های پیازی سخت در گروه های بزرگ در کل باغچه ، می تواند بسیار تاثیر گزار باشد. این گیاه به طور شگفت آوری در موقعیت های سخت مقاوم است و از خاک ضعیف با زهکشی قوی نیز می تواند استفاده کند . ریشه آن ها به شدت در تابستان نیاز به آفتاب و گرما دارد.

 سیکاس یکی از قدیمی ترین و بهترین گل و گیاه فضای باز برای استفاده در لنداسکیپ و زیباسازی محیط است. درختچه زینتی سیکاس، گیاهی با ساقه ضخیم و غده ای با رشد کند است و بومی جنوب و جنوب شرقی آسیا، استرالیا، آفریقا، هند و چین است. سیکاس گونه های بسیار فراوانی دارد و و برگهای آن کشیده و شبیه به نخل هاست با این تفاوت که آنها چرمی، براق و کشیده ترند.

درخت چنار یکی دیگر از گل وگیاه فضای باز است. درخت چنار، درختی بزرگ و زیبا با برگ های پنچ پر است. از تنه ی این درخت در صنایع چوب و تولید ذغال استفاده می‌شود و برگ درخت چنار در تولید کود اهمیت دارد. گلدهی چنار در فصل بهار انجام می‌شود و سپس میوه ها که به شکل کوزه های کوچک سبز رنگ هستند به شکل فندق های خشک و مرکب در آمده و می‌رسند. درخت چنار معمولا در کنار نهرها و جویبارها می روید و در تلألو آب های جاری به زیبایی خودنمایی می‌کند. درخت چنار می تواند در انواع آب و هواها به خوبی رشد کند. البته هوای خنک و مرطوب برایش مطلوب تر است. درخت چنار دوستدار رطوبت زیاد است. درخت چنار در نور کافی و مستقیم به خوبی رشد می کند. شما می‌توانید از هر نوع خاکی برای درخت چنار استفاده کنید. فقط کافی است نهال شما خاک خوب با زهکشی مناسب داشته باشد تا از خفگی ریشه جلوگیری شود.

شمشاد طلایی: شمشاد طلایی یکی از گل ها و گیاهان فضای باز است ، شمشاد طلایی بیشتر برای اقلیم شمال یا مناطق معتدل بوده و دلیل آن آفتاب زیبای شمال در تابستان است و کاشت آن در حاشیه و کناره‌های باغچه و حیاط ویلا جلوه‌ای خیره کننده خواهد داشت. شمشاد سبز و شمشاد ترون در اقلیم شمال سازگاری نداشته و دچار قارچ زدگی شده و کم کم از بین می‌روند.

کاج لاوسون: بیشترین گیاه مورد استفاده اکثر ویلاها کاج است که برای پوشش دیوارها و حریم ویلا از آن استفاده می‌شود، love به معنی عشق و دوست داشتن و sun به معنی آفتاب است. لاوسون به گیاهی که عاشق خورشید است اطلاق می‌گردد و این گیاه باید در جاهایی که نور خورشید مستقیم می‌تابد کاشته شود، اج لاوسون در مناطق سایه و بدون آفتاب دچار بیماری و قارچ زدگی شده و از ادامه زندگی و رشد باز می‌ماند و از بین می‌رود.

 کاج تک، کاجی که در محوطه و در وسط دایره‌ای که از قبل برای حیاط ویلا مد نظر بوده به صورت تکی کاشته می‌شود. آبیس، نوئل سبز و نوئل آبی و یا تلفیقی از هر دو که از لحاظ قیمتی نیز گران هستند را می‌توان در وسط دایره حیاط کاشت و این برای زیبایی بیشتر محوطه ویلاست. در ضمن توتیای آمریکائی نوعی از کاج که در محوطه ویلاهای شمال مورد استفاده قرار می‌گیرد، رشد آن نسبت به کاج لاوسون کمتر است اما همان زیبایی و کاربرد کاج لاوسون را برای پوشش دیوارهای محوطه و حیاط ویلا را دارد.