گل و گیاه آپارتمانی در سایت گل بام

گل و گیاه آپارتمانی به گیاهانی  گفته می شود  که در محیط های بسته، مانند؛ خانه ها، ادارات و محیط های مسکونی و تجاری نگهداری می شوند. این گل و گیاه آپارتمانی باعث سر زندگی و شادابی فضای داخلی منزل یا محیط کار شما می شود،  گل و گیاه آپارتمانی ، معمولا با اهداف تزیینی ، تاثیرات مثبت روان شناسانه ، تازه نگه داشتن هوا و یا ایجاد محیط مفرح و اختصاص دادن اوقات فراغت به رسیدگی و نگهداری ازآنها وارد منازل و محلهای کسب و کار می گردد.

گل و گیاه آپارتمانی به گیاهانی گفته می شود که به دلیل نداشتن مقاومت به سرما باید در محیطی مساعد و سربسته با توجه به نیازهای فیزیولوژیکی شان از جمله نور، درجه حرارت و رطوبت در قسمتهای مختلف آپارتمان نگهداری شوند. زیرا محل زاد و ولد و منشاء اولیه ی آنها مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری استوایی بوده و از آنجا به سایر نقاط جهان انتقال یافته اند.

گل و گیاه آپارتمانی، مواد سمی را از هوای محیط می گیرند و آن را  اکسیژنه می کنند، یک تصفیه کننده هوای طبیعی که ورود جریان هوای پاکیزه به مغز شما را هموار می کند. گل ها و  گیاهان سبز آپارتمانی علاوه بر این که محیط ما را شاداب و بانشاط می کنند ، جلوه و زیبایی خاص و طبیعی نیز به دکوراسیون منزل می بخشند و به کاهش استرس و تنش محیط اطراف ما کمک کرده و با تصفیه و پاک سازی هوا از بروز انواع مشکلات تنفسی و عمومی بدن جلوگیری می کنند. در واقع تحقیقات ثابت کرده گیاهان آپارتمانی صرفاً تزئینی و برای زیباتر کردن فضای خانه های ما نیستند و می توانند تا حدود زیادی آلاینده ها و مواد شیمیایی را به خود جذب کنند.

یک گل و گیاه آپارتمانی سالم به سلامت ذهن شما کمک می کند. خاک گیاه شامل میکروب هایی است که موجب انجام واکنش های شیمیایی شده و اندروفین آزاد می کنند بنابراین موجب خوب شدن حال شما می شود . همچنین دیدن یک گلدان گل زیبا نیز به شما احساس آرامش می دهد و استرس را دور می کند.

وجود گل و گیاه آپارتمانی در خانه ، مشکل بی خوابی را درمان می کند زیرا این گیاهان در شب اکسیژن آزاد می کنند هوای محیط را بهبود داده و موجب می شوند راحت تر تمرکز کرده و ذهن خود را آرام کنید و به خواب روید.

براساس تحقیقات پژوهشگران،  گل و گیاه آپارتمانی می توانند با افزایش رطوبت و کاهش گرد و غبار مشکلاتی مثل خستگی، سرفه، گلودرد و سایر علائمی که با سرماخوردگی مرتبط هستند را تا ۳۰ درصد کاهش دهند.

نگهداري گل و گياه آپارتماني، مي تواند باعث شادابي شود و حس آرامش را به ما منتقل کند.

نگهداری گل و گیاه آپارتمانی از دیدگاه محققان رفتارشناسی و روان شناسی:

این روزها خیلی ها نداشتن حیاط مستقل یا کوچک بودن فضای آپارتمان را بهانه می کنند و می گویند نگهداری از گل ها و گیاهان در فضای کوچک آپارتمان های امروزی کار مشکلی است. اما اگر بدانید نگهداری از گل ها و گیاهان آپارتمانی چه فوایدی دارد، برای ایجاد یک فضای سبز کوچک در منزلتان درنگ نمی کنید.

نتایج پژوهش محققان رفتارشناسی و روان شناسی نشان داده است افراد با نگاه کردن به گل و گیاه و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر آنها می توانند حالت روحی نامتعادل خود را تغییر داده و به حالت طبیعی بازگردند؛ در واقع گل، مسبب تعدیل رفتار در طول شبانه روز بوده و هر بار نگاه کردن به گل و گیاه عاملی برای ایجاد یک اتصال عصبی مثبت در مغز است.

گل و گیاهان از نظر روانی فواید زیاد دارند. وجود گل و گیاه در فضای خانه و اتاق کار موجب شادی، کاهش خستگی، کاهش استرس و افزایش کارایی خلاقیت در فرد می شود.

نگهداری گیاهان در منزل نشیمن می تواند سرما خوردگی را تا 30 درصد کاهش دهد. گیاهان و گل ها با افزایش رطوبت در فضای اتاق باعث کاهش گرد و غبار در محیط خانه و بدون شک یکی از مبارزان اصلی سرماخوردگی و خستگی و خواب آلودگی است.

گلها و گیاهان در اتاق کار و منزل نشیمن در بهبود درد افرادی که سردرد و میگرن دارند باعث می شود شبانه روز کمتر دچار سردرد شوند.

برای خرید گل و گیاه آپارتمانی باید به شرایط  مناسب برای رشد این گیاهان توجه ویژه ای داشته باشیم ، توجه به نور مناسب برای رشد گل و گیاه آپارتمانی  ، توجه به میزان رطوبت مورد نیاز برای گل و گیاه آپارتمانی، توجه به درجه حرارت مورد نیاز برای رشد و نگهداری گل و گیاه آپارتمانی و به خصوص توجه به خاک و منابع مغذی در خاک برای رشد گل و گیاه آپارتمانی و توجه به تغذیه مصنوعی و کودهای مورد نیاز برای رشد گل و گیاه آپارتمانی باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

راهکارهای مفید جهت مراقبت از گل و گیاه آپارتمانی:

به دلیل وجود کلر در آب لوله کشی بهتر است از ریختن آب لوله کشی برای آبیاری گل و گیاه آپارتمانی استفاده نکنیم. بلکه ۳-۲ ساعت آب را در محیط خانه قرار داده وبعد برای آبیاری از آن استفاده کنیم تا کلر آن ته نشین شود.

برای جلوگیری از شته، می‌توانید یک عدد سیر را درون گلدان خاک کنید. این کار برای این است که شته جرأت نزدیک شدن به گل را پیدا نکند.

سعی کنید همیشه با آب پاش بر روی خاک آب بپاشید. در ضمن با آب پاش برگ گیاهان را آب پاشی کنید. برای شادابی گل و گیاه آپارتمانی بسیار مفید است.

در آخر با چند نمونه از گل و گیاه آپارتمانی آشنا می شویم:

گل داوودی یکی از گلهای پاییز است که هم بیرونی وهم آپارتمانی می باشد. گل داوودی از طریق ریشه دارکردن قلمه های انتهایی شاخه تکثیر می گردد. قلمه های ریشه دار گل داوودی را مستقیماً در گلدانهای مناسب کشت می کنند.

گل سیکلامن یکی از گلهای پاییزی آپارتمانی زیبا و بومی ایران می باشد. این گیاه به شدت به ساقه وابسته است و در زمانی که گیاهان پیازی در تلاش برای رشد در پاییز هستند.

گل جعفری یکی از گلهای آپارتمانی پاییزی یکساله یا چند ساله‌است، این گل دارای ۵۶ گونه و از خانواده گل آفتابگردان بوده و بومی امریکای شمالی و جنوبی است. گل جعفری محل‌های گرم و آفتابی را دوست داشته و بذر آن‌ها را از نیمه اسفند تا آخر فرودین در خزانه می کارند.