چگونه در پشت بام یا روف گاردن گل و گیاه پرورش دهیم

در این مطالب قرار است بیاموزیم چگونه در پشت بام  یا روف گاردن گل و گیاه پرورش دهیم و مزرعه خود را بسازیم ، انسان همواره به صورت فطری به سوی طبیعت کشیده میشود و دوست دارد در طبیعت به تفریح بپردازد و از آن لذت ببرد ، این تفکر باعث بوجود آمدن باغچه در حیاط خانه ها شد، اما با افزایش آپارتمان نشینی در شهرها، اساسا این باغچه ها نیز از دست رفتند، اما با پیشرفت علوم گیاهشناسی و طراحی های مدرن و جدید ، آرام آرام پای گیاهان به تراس های کوچک آپارتمان ها و حتی پشت بام ها باز شد، تا صاحبان این خانه ها نیز به این فکر بیفتند که چگونه در پشت بام گل و گیاه پرورش دهیم و همچنین  از دیدن طبیعت کوچک خود لذت برده و از نکات مثبت گیاهان مناسب پشت بام و روف گاردن خانه یا شرکت خود بهره مند شوند.

مجموعه گل بام آماده ارائه مشاوره و اجرای پشت بام سبز و روف گاردن دلخواه شما با هزینه مناسب می باشد، برای طراحی فضای سبز و خرید گل و گیاه با ما تماس بگیرید.

پشت بام سبز یا بام سبز (روف گاردن) به مکانی اطلاق می‌شود که بر روی تمام یا قسمتی از سطح پشت بام آپارتمان یا منازل مسکونی گیاهان کم ارتفاع، درختچه‌­ها، صیفی‌جات و …  کشت شده باشد. پشت بام سبز از ایده ‌های جدید معماری پایدار و طبیعت گراست که سعی دارد، محیط زندگی شهری را با طبیعت آمیخته کند و فضایی که سال‌ها، تنها با مصالح ساختمانی پوشیده می‌شد، با گیاهان مناسب پشت بام بپوشاند و باغ­ های پشت بامی پدید ­آورد.

برای پاسخ به پرسش چگونه در پشت بام گل و گیاه پرورش دهیم ، ابتدا باید هدف خود را از روف گاردن به روشنی مشخص نمایید. همان طور که می‌دانید، بام سبز بر اساس نحوه طراحی و اجرا به 3 نوع گسترده، متمرکز و مدولار تقسیم بندی می‌شود. پس از انتخاب نوع روف گاردن با بهره گیری از کمک یک شرکت مشاور حرفه‌ای، باید نسبت به آماده ‌سازی طرح اولیه اقدام کنید. با توجه به ظرافت‌های موجود باید در هنگام طراحی پشت بام سبز،  محاسبه وزن سازه و راه کار عایق بندی سقف برای جلوگیری از نشست آب و چکه کردن بعد از اجرای پشت بام سبز برنامه ریزی شود ، در صورتی که اطلاعات کافی در این زمینه  ندارید، با مراجعه کردن به قسمتهای مختلف سایت ما و خواندن مطالب در این مورد میتوانید اطلاعات لازم را در خصوص اینکه چگونه در پشت بام گل و گیاه پرورش دهیم را فرا گیرید و از آنها بهره مند شوید.

چگونه در پشت بام گل و گیاه پرورش دهیم ؟ این سوالی است که اغلب از طراحان منظر و مهندسین فعال در این حوزه پرسیده می شود. جهت اجرای گلخانه در پشت بام، ابتدا باید وزن سازه، خاک بستر، تاسیسات و گیاهان کشت شده در گلخانه را محاسبه نمایید. سپس با توجه به اطلاعات سازه ساختمان، بررسی کنید که آیا سازه بنای شما استقامت تحمل بار پشت بام سبز را دارد؟

این که چگونه در پشت بام گل و گیاه پرورش دهیم  باید به نکاتی توجه کرد ، زیرا گیاهان در برابر گرما، سرما، باد و خشک‌سالی آسیب‌ پذیر بوده و از طرفی سقف خانه‌ها نیز نمی‌تواند وزن زیاد گیاهان را تحمل کنند،  بنابراین به‌ ناچار باید گیاهان را در چند سانتی‌ متر خاک پرورش داد. گیاهانی که به‌طور طبیعی در صخره‌ها، کوه ها و دیگر مکان‌ها رشد می‌کنند برای  پشت بام سبز بسیار مناسب می‌باشند. برخی ازاین‌گونه‌های گیاهی، زیبایی خیره‌کننده‌ای داشته و برخی نیز عجیب‌ وغریب هستند. برخی از گونه‌های گیاهی خوراکی نیز برای روف گاردن قابل‌ استفاده می‌باشند.

برای طراحی روف گاردن و فضای سبز ، آببندی روف گاردن و نیز خرید گل و گیاه با ما تماس بگیرید.

برای اینکه چگونه در پشت بام گل و گیاه پرورش دهیم ابتدا باید بدانیم که گیاهان مناسب  برای پشت بام با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی همان منطقه انتخاب می شود. به عنوان مثال گیاهانی که مناسب هوای مرطوب و معتدل شمال کشور هستند، در آب و هوای گرم و خشک مناطق مرکزی ایران دوام نمی آورند، پس بهتر است قبل از تهیه گیاهان روف گاردن با آنها بیشتر آشنا شوید.

پوشش سقف با گیاهان، دارای  فوایدی فراتر از زیبایی است. تا همین اواخر این موضوع که خانه‌ ای دارای «بام سبز» باشد بسیار نادر بود، مثل داستان‌ها و رویا‌ها می‌ماند. اما با توجه به تغییرات آب و هوایی و نگرانی رو به رشد، مردم بیشتر به فکر تبدیل پشت بام منزل خود به بام سبز افتاده اند تا راهکاری پایدار و شیک برای ادامه بقای طبیعت داشته باشند. عایق بندی خانه‌ها، کاهش آلودگی، صرفه جویی در هزینه‌های انرژی و گسترش فضای سبز از ویژگی‌های مثبت ایجاد گلخانه در پشت بام است و نیز با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه و در آمد های کم مردم به فکر این افتاده اند که چگونه در پشت بام گل و گیاه پرورش دهیم.

علاوه بر سود و در آمدی که می‌توانیم از پرورش گل و گیاه در پشت بام  بهره مند شویم می‌توانیم از مزایای دیگری هم بهره مند شویم که عبارتند از :

ساخت یک بام سبز باعث پاکسازی هوای اطراف و کاهش آلاینده ها خواهد شد.

فضای سبز ایجاد شده علاوه بر کنترل دما، منظره‌ای متفاوت و جالب ایجاد می کند.

این محیط یک فضای عالی برای تفریح و استراحت خواهد بود.

می‌توانید فضاهایی از پشت بام که در حالت عادی بلااستفاده و متروک بوده اند را تبدیل به یک روف گاردن کنید.

با این کار علاوه بر کاهش مصرف انرژی، از آب باران نیز برای رشد گیاهان استفاده نمایید.