گیاهان سایه دوست معرفی بیش از 20 گل و گیاه سایه دوست در سایت گل بام

آیا می‌دانید گیاهان سایه دوست چه گیاهانی هستند ؟ با ما همراه باشید چون قرار است با سیر تا پیاز زندگی گیاهان سایه دوست آشنا شوید. در واقع موضوع اصلی در آموزش پرورش و نگهداری گیاهان ، آشنایی با تامین نور و آبیاری و خاک مورد نیاز است. در طراحی فضای سبز نور یک عامل اصلی در انتخاب و خرید گل و گیاه است. اگر به گیاهان علاقه دارید ولی محیط مورد نظرتان نور کافی ندارد نگران نباشید. با یک انتخاب درست می‌توانید گیاهانی سرحال و شاداب داشته باشد.شما می توانید در سایت ما به پاسخ  تمامی سوالات خود دست یابید.

آیا شما هم دوست دارید در خانه یا اتاق شخصی خود و یا در محل کار یا حیاط یا پشت بام، گل و گیاه نگهداری کنید  و نگران این هستید که نور خورشید در فضای مورد نظر شما وجود ندارد. جای نگرانی نیست ، اگر در خانه یا محل کارتان مکانی دارید که نور مستقیم آفتاب به آن نمیرسد و دوست دارید در آن مکان گل و گیاه پرورش دهید باید گیاهان آپارتمانی که می توانند در سایه رشد و نمو داشته باشند را بشناسید. ما در این مطلب برخی گل ها و گیاهان سایه دوست را برایتان معرفی کرده ایم.

احتمالا هرگز نمیتوانید حدس بزنید که گیاهان سرسبز بتوانند در سایه رشد کنند. اما واقعیت این است که گونه های مختلفی از گیاهان سایه دوست در دنیا وجود دارند که میتوانند در محیط های کم نور به بقای خود ادامه بدهند.

اما نکته ای که هرگز نباید فراموش کنید این است که همه گیاهان برای ادامه حیات خود به نور احتیاج دارند. از لحاظ علمی دریافت نور در گیاهان به عمل فتوسنتز و تولید فولیکول منجر می شود. یعنی همان فرایندی که سبز بودن گیاه را به همراه می آورد. پس منظور ما از گیاهان سایه دوست آن دسته از گیاهانی است که در نور کم ، نور غیر مستقیم و نور منصوعی میتوانند رشد کنند.

گیاهان های سایه دوست از جمله عناصر تزیینی و طبیعی هستند که مانند هر گل و گیاه دیگری باعث شادابی و نشاط ما شده و در عین حال رنگ زیبای سبز را به خانه ما می آورند.

در این مطلب  سعی می کنیم چند نمونه از گیاهان آپارتمانی سایه دوست و گل هایی که به نور کم مقاوم و برای فضاهای بسته و آپارتمان های کم نور مناسب هستند را به شما معرفی کنیم.

در کنار گیاهان سایه دوست نباید از درختچه های آپارتمانی سایه دوست که زیبایی فوق العاده ای دارند غافل شد.

گیاهان سایه دوست گیاهانی هستند که نمی توانند نور مستقیم خورشید را تحمل کنند. این گیاهان زینتی با نور اندکی قادر به رشد هستند و مناسب مکان های کم نور می باشند. البته سایه دوست بودن این گیاهان به معنای زندگی در محیط تاریک و بدون نور نیست بلکه منظور پرورش گل و گیاه در محیط سایه روشن می باشد. انواع گل های آپارتمانی نوعی تصفیه کننده طبیعی هستند که هوای منزل را نیز پاکیزه نگه می دارند.

منظور از گیاهان  سایه دوست این نیست که در نور کم رشد خیلی خوبی دارند بلکه با فراهم نشدن نور خوب برای اونها رشد این نوع از گیاهان متوقف نشده و دچار مرگ نخواهند شد ولی با فراهم کردن شرایط نوری خوب و زیاد شاهد رشد بهتر و رنگ های جذاب روی برگها خواهید بود.

یکی از مشکلات  اصلی و مهم شهرنشینی، دوری از طبیعت و فضای سبز است، مسأله ای که مضرات فراوان آن برای روح و جسم و حتی زندگی  انسان به اثبات رسیده است. اما جز فضاهای سبز محدودی که در شهرها وجود دارد، خوشبختانه به لطف وجود گیاهان آپارتمانی و زینتی می توانیم در محیط خانه یا حتی محل کار خود هم از زیبایی های  و عطر گیاهان لذت ببریم و از فواید بی نظیر آن ها بهره مند شویم. گیاهان آپارتمانی علاوه بر جلوه و زیبایی که دارند هوای محیط اطراف خود را تصفیه و تاثیری مستقیمی  در زندگی ما  دارند  یعنی ما را هم به انسان شادتری تبدیل می کنند. اما یک مشکل رایج و اساسی که بسیاری از علاقمندان گل و گیاه با آن مواجه هستند، کمبود نور در محیط خانه یا محل کار است. راه حل این مشکل استفاده از گیاهانی است که به نور کمی احتیاج دارند و اصطلاحاً به آن ها گیاهان  دوست گفته می شود.

گل سانسوریا : از جمله گلهای آپارتمانی سایه دوست به حساب می آید . گیاهی مقاوم و گوشتی و برگهایی به شکل نیزه و افراشته که با نوارهای عرضی سبز – خاکستری و حاشیه زرد رنگ منقوش شده اند. گل های مایل به سبز معطر روی خوشه های کم گل تجمع یافته اند. این گل مناسب برای دفاتر اداری ، تجاری و … است

یکی دیگر از گلهای آپارتمانی سایه دوست ، گیاه فیتونیاست که زادگاه اصلی آن کشور برزیل است 

گیاه آگلونما : از نور مستقیم خورشید بیزار است و نیاز چندانی به نور و روشنایی ندارد ، گیاهی غلفی است با برگ های بیضی شکل و برنگ سبز تیره با نقش های زرد یا خاکستری یا نقره ای .

بابا آدم ابلق : گیاهی برگ زینتی و جذاب مناسب داخل آپارتمان است که در بیرون آپارتمان هم می توان آن را در محیط های سایه نگهداری نمود .نور فیلتر شده خورشید تا سایه را دوست دارد. خاک این گیاه دائما باید مرطوب نگه داشته شود. این گیاه علفی غده دار است و دارای برگ های خیلی بزرگ سبز رنگ و بشکل پیکان با رگبرگ های مشخص و حاشیه دالبردار که در تضاد رنگی با زمینه است.

نخل شامادورا یا نخل بامبو  :  نخلی زیبا ، مناسب برای داخل آپارتمان ، گلخانه و یا اتاقی که آفتاب غیر مستقیم دارد می باشد. گیاهی است از خانواده اریکاسه و بومی آمریکای مرکزی ، دارای ظاهری ظریف وباریک و برگهای سبز تیره و ساقه هایی روشن و رشد کم است .  برگها شانه ای ، سبز تیره و بصورت مارپیچ روی ساقه قرار دارند.

گاردنیا : درختچه ای گلدار مناسب داخل آپارتمان و سایه دوست است که ور فیلتر شده و سایه را می پسندد و در برابر نور مستقیم نباید قرار گیرد. این گیاه درختچه ای همیشه سبز با برگهایی به رنگ سبز تیره و براق با گلهایی خوشبو و برنگ سفید می باشد.

برگ عبایی : گیاهی مقاوم با ریشه های ضخیم است ، برگهایی بزرگ ، براق ، سبز تیره و بافتی چرم مانند دارد. گلهایش زنگوله ای و شیری رنگ است که در سطح داخلی آنها آلبالویی یا بنفش رنگ بوده و در مجاورت سطح خاک تشکیل می شود ، ولی گلها به ندرت دیده می شوند .این گیاه کم نور، بومی چین و از خانواده ی سوسن است و دارای گلهای کوچک است که در نزدیکی سطح خاک ظاهر شده و در میان شاخه ها پنهان می شوند. برگ عبایی سایه دوست شرایط سخت را تحمل می کند، اما ایده ی خوبی است که در روزهای خشک (تابستان) آب بیش تری برای آن فراهم کنید. این گیاه در تابستان های گرم و خشک و در زمستان های سرد به راحتی آسیب نمی بیند و به ندرت دچار آفت می شود.

سرخس یکی دیگر از گیاهان سایه دوست اپارتمانی است که دارای انواع متنوعی نیز می باشد . سرخس گیاهی مقاوم و متراکم با برگهای شانه ای و سبز رنگ است  که ممکن است به صورت آویز یا افراشته باشند.

گیاه گندمی : گیاهی سایه دوست ، ارزان و با رشد سریع است ،  گل های کوچک سفید رنگ ستاره ای شکل دارند که نزدیک خوشه های آویزان ظاهر می شوند. در کنار گل ها، گیاه کوچک جدیدی نیز رشد می کند که می توان آن را جدا کرد و دوباره کاشت تا گیاه گندمی بیش تری تولید شود. این گیاه دائمی بوده و دارای برگ هایی دراز و علف مانند است  که نواری سفید در مرکز برگها می باشد.

کالاتیا : گیاهی متراکم ، علفی با دمبرگهایی کوتاه و مدور است .رنگ برگها سبز زیتونی تیره با رگبرگهای قرمز میانی است ، قسمتهای حاشیه ای برگها قرمز روشن و پشت آنها ارغوانی است. این گیاه با برگ های رنگارنگش با قرار گرفتن در هر اتاقی آن جا را تبدیل به یک مکان دوست داشتنی می کند. در نور متوسط تا کم به خوبی رشد می کند و برای این که عملکرد بهتری داشته باشد نیاز به رطوبت ثابتی دارد.

دیفن باخیا : گیاهی است برگ زینتی که بیشتر مناسب داخل آپارتمان است .دیفن باخیا یک گیاه بسیار زیباست که هم برای منزل و هم برای محیط‌های کاری و اداری بسیار مناسب است. دیفن باخیا ، گیاهی علفی ، مقاوم با ساقه ای افراشته و گوشتی است و برگهایی بزرگ رنگارنگ به رنگ های سفید ، زرد  و یا  سبز - زرد دارد.  میزان نور مناسب برای انواع دیفن باخیا بسته به نوعشان متفاوت است. بیشتر دیفن باخیاها به نور خیلی کمی احتیاج دارند و جز گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم به‌حساب می‌آیند، توجه کنید که این گیاه سمی است، به‌همین‌علت به گیاه دوزخ هم معروف است. بنابراین مواظب باشید که آن را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی خود قرار دهید. همچنین در نظر داشته باشید که تماس پوست‌های حساس با آن باعث ورم کردن و ایجاد خارش می‌شود. پس اگر پوست حساسی دارید، سعی کنید تا حد امکان پوست دست‌تان به آن برخورد نکند.

هدرا انگلیسی : هدرا یک گیاه سایه دوست رونده و زیباست که می‌تواند هر دیوار ساده‌ای را به یک اثر هنری چشمگیر تبدیل کند. هدرا انگلیسی جز گیاهان مقاوم به نور کم و سایه دوست است، اما درنظر داشته باشید که هر چه نور بیشتری به آن بتابد، برگ هایش رنگ زیباتری خواهند داشت. البته منظورمان از نور بیشتر نور مستقیم نیست، بلکه نور غیرمستقیم است، چون نور مستقیم باعث آسیب رسیدن به برگ‌های هدرا انگلیسی خواهد شد.

پرسیاوشان‌ : پرسیاوشان از دسته گیاهان سایه دوست ظریف و زیبایی هستند که جلوه بسیار زیبایی به منزل شما می‌دهند و بیشتر انواع آن در نور کم نیز می‌توانند زندگی کنند.  نکته‌ای که در مورد پرسیاوشان‌ها وجود دارد این است که آن‌ها بسیار حساس هستند و اگر به‌خوبی به آن‌ها رسیدگی نشود، به‌راحتی از بین می‌روند.

نخل شامادورا : نخل شامادورا یک گیاه باشکوه و مناسب برای اتاق غذاخوری و سالن پذیرایی شماست. در زمان ویکتوریا، داشتن نخل شامادورا نشانه ثروت آن خانواده بود. اگرچه این روزها این گیاه نشانه ثروت نیست! اما هنوز هم در هر کجا که باشد چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

گیاه اسپاتی فیلوم :  گیاه اسپاتی فیلوم برخلاف باور عموم، گونه‌ای از گل آنتوریوم نیستند. دفعه بعد که یکی از آن ها را دیدید با دقت به آن‌ها نگاه کنید! می‌بینید که گلبرگی سفید مثل یک برگچه دور یک گل زرد رنگ را احاطه کرده است.

اسپاتی فیلوم‌ها معمولا تا یک متر رشد می‌کنند، به‌همین‌دلیل بهتر است آن‌ها روی زمین قرار دهید. نور مناسب برای این دسته از گیاهان نور کم یا متوسط است و در نبود نور خورشید، با نور فلوئوروسنت هم رشد می‌کنند. جالب است بدانید هر چه نور بیشتری به اسپاتی فیلوم‌ها بتابد، گل‌های سفید بیشتری خواهند داشت و آن‌ها تصفیه کننده هوا هم هستند.

گیاه برگ قاشقی : گیاه قاشقی، یک گیاه کوچک و جذاب است که می‌تواند طراوت و سرسبزی را برای میز شما به‌ارمغان بیاورد. این گیاه نه‌تنها از گیاهان سایه دوست و مقاوم به نور کم است، بلکه جز گیاهان مقاوم در برابر کم آبی است. به‌عبارتی این گیاه به آبیاری کمی نیاز داشته و زمانی که خاکش خشک می‌شود باید آن را آبیاری کنید. گیاه قاشقی نور کم تا زیاد ولی غیرمستقیم را تحمل کرده و می تواند در نور فلوئورسنت هم رشد کند. جالب است بدانید که بیش از 100 نوع گیاه قاشقی کشف شده و این گیاه از تنوع بالایی برخوردار است.

شفلرا : گیاهی برگ زینتی ، مناسب برای داخل آپارتمان ، گلخانه و اتاقی که آفتاب غیر مستقیم دارد ، می باشد.  این گیاه را در فصل تابستان می توان در فضای باز هم نگهداری نمود. درخته ای با تنه ای بلند وبرگهایی پنجه ای با بافت چرمی است که دارای هفت یا یازده برگچه هستند . در نگهداری از شفلرا، تنها باید به دو اصل نور و آبیاری دقت داشته باشید؛ زیرا گیاه به این دو عامل زنده است. در هنگام آبیاری به این نکته دقت داشته باشید که شفلرا در فصل رشد به آب بیشتری نیاز دارد تا باقی فصول.

زاموفیلیا : زاموفیلیا از جمله؛ گیاهان مقاوم به کم آبی است.  زاموفیلیا گیاهی بسیار زیبا و زینتی است که حضور آن در هر محیطی تسلی بخش است. این گیاه را به علت نگهداری آسان می‌توان در محیط های اداری نگهداری کرد.

دراسنا  : درختچه ای برگ زینتی است با تنه ای باریک و برگهای طوقه ای بارییک ، کشیده و نیزه مانند برنگ سبز زیتونی با حاشیه قرمز رنگ. یکی دیگر از گیاهان مقاوم آپارتمانی، دراسانا است. از اصلی‌ترین ویژگی‌های این گیاه همیشه سبز بودن آن است. به همین دلیل می‌توان از آن در محیط‌های مختلفی چون محل کار، محیط‌های اداری و تجاری نگهداری کرد.

پتوس : پتوس جزء، گیاهان مقاوم به گرما و سرما است. این گیاه محبوب افرادی است که وقت یا زمان کافی برای نگهداری از گیاهان را ندارند. درواقع این گیاه برای افرادی که مشغله کاری دارند بسیار مناسب است، زیرا هم همیشه سبز است و هم سختی نگهداری ندارد.

دراسنا پرچمی : دراسانا پرچمی، جزء گیاهان مقاوم آپارتمانی است که نسبت به کم آبی بسیار مقاومت دارد. این گیاه به علت ظاهر زیبایی که دارد بسیار برای دیزاین کردن محیط مناسب و کاربردی است.

گیاه خورشیدی :  گل خورشیدی به مانند همه گیاهان سایه دوست نیاز خیلی زیادی به آبیاری ندارد.  گیاهی است  علفی با ریشه های گوشتی و آبدار و دارای برگهای بلند و براق و تسمه مانند است. گلهایی زنگوله مانند و برنگهای قرمز و نارنجی دارد که در یک چتر بزرگ جمع شده اند. این گل می تواند به راحتی با محیط سرد و خشک سازگاری پیدا کند. با وجود این مقاومت در برابر شرایط نامساعد محیطی توصیه می شود که نسبت به زهکشی خاک گلدان این گیاه دقت بالایی داشته باشید چراکه به سلامت و شادابی گیاه شما کمک چشمگیری می کند.

گل یشم :  این گیاه آپارتمانی زیبا که به واسطه برگ های گوشتی و برجسته خود جذابیت خاصی دارد یکی دیگر از گیاهان سایه دوست و مقاوم می باشد. گیاه یشم به مرور زمان و بعد از افزایش سن خود تبدیل به یک درختچه کوچک شده و این نیز یکی دیگر از جذابیت های این گیاه است. برگ های گوشتی شکل این گیاه قابلیت ذخیره آب را دارد که این ذخیره در زمان کم آبی و خشک بودن خاک به کمک گیاه می آید تا کماکان سلامت خود را حفظ کند و به رشد خود ادامه دهد.

گل هویا :  درختچه ای با شاخه های آویز و برگهایی کوچک ، بیضوی و گوشتی می باشد . گل ها سفید و مومی با مرکز ارغوانی رنگ است که در چتری از خوشه های گل آویزان هستند. گیاه آپارتمانی هویا، که نام دیگر آن پیچ مومی مینیاتوری می باشد یکی دیگر از گیاهان مقاوم به سرما است. هویا که اصالتا متعلق به جنگل‌ های گرمسیری می باشد گیاه بالا رونده با گل های ریز زیبا و برگ های سبز رنگ می باشد. این گیاه با توجه به اینکه به شرایط محیطی گرمسیری عادت دارد، اما به واسطه مقاومتش می تواند در شرایط نامساعد محیطی نیز به رشد خود ادامه دهد. این گیاه مینیاتوری به واسطه برگ های مومی شکل خود قابلیت ذخیره آب را دارد ،  لذا در شرایطی که خاک‌گلدان آبدهی منظمی نداشته باشد می ‌تواند از این ذخایر استفاده کند. دیگر ویژگی این گل مقاوم بودن در هر نوع شرایط نوری است چراکه علیرغم اینکه اونس خوبی با فضای پر نور دارد دارای مقاومت خوبی هم در محیط های کم نور و سایه می باشد.

برای خرید گل و گیاه و طراحی فضای سبز و روف گاردن با ما تماس بگیرید.