کمپوست

از کمپوست (  Compost) در باغبانی و کشاورزی به عنوان تقویت‌کننده خاک برای رشد بهتر و بیشتر گل ها و گیاهان استفاده می‌شود. کارشناسان شهری معتقدند ۷۰ درصد زباله‌های شهر تهران زباله تر هستند و در نتیجه می‌توان آنها را به راحتی به کود کمپوست تبدیل کرد. حداقل اهمیت این کار جلوگیرى از تولید هزاران متر مکعب شیرابه زباله ها و میلیون‌ها تن گاز متان و جلوگیری آلوده شدن بخش عظیمى از محیط زیست است.

برای خرید وفروش گل و گیاه ، طراحی و اجرای فضای سبز و طراحی و اجرای روف گاردن با ما تماس بگیرید.

مهم ترین حسن این کود، ارزان بودن آن است. استفاده از کمپوست ساختار خاک را ارتقا  می‌دهد، محتوای خاک را تقویت می‌کند و سبب می‌شود خاک مدت زمان بیشتری بتواند آب را در خود نگه دارد و گل ها و گیاهان بهتر و سریع تر رشد کنند . کمپوست قدرت باروری خاک را افزایش می‌دهد و کمک می‌ کنند ریشه‌ های سالم در گیاه رشد کند.

آیا می دانستید که کمپوست همچنین با ماسه مخلوط می‌شود و برای زهکشی زمین به کار می‌رود. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را درمورد انواع کمپوست برای شما توضیح داده  و کاربرد هر کدام را مورد بررسی قرار دهیم. همراه ما باشید.

سال های زیادی است که کشاورزان و باغبان ها برای اینکه بتوانند محصول بهتر و بیشترو یا گل های زیباتری تولید کنند از انواع کودها استفاده می کنند. در ابتدا این کودها کاملا طبیعی بودند یعنی بدون هیچ‌گونه ماده افزودنی و شیمیایی بودند،  اما با گذشت زمان کودهای شیمیایی جای آن ها را گرفتند. با رایج شدن استفاده از انواع کود شیمیایی انواع مختلفی از مشکلات بوجود آمدند از بدتر شدن کیفیت محصولات گرفته تا انواع مختلفی از بیماری ها و یا از بین رفتن قدرت باروری خاک برای پرورش محصول بعد از مدت طولانی. تمامی این عوامل دست به دست هم دادند تا دوباره سعی  شود  که کودهای طبیعی وارد بازار محصولات کشاورزی و گل کاری شده و دوباره استفاده از آن ها رواج پیدا کند ، اما این بار نه به صورت گذشته بلکه علمی ترو سالم تر  و بهتر. در این زمان بود که استفاده از کمپوست ها رواج پیدا کرد. کودهایی که از زباله ها درست می شدند و تمامی نیازهای زمین برای پرورش محصولی بهتر و بیشتر را تامین می کردند.

کمپوست در واقع نوعی کود است که از زباله های مختلف به دست می آید و می تواند تمامی نیازهای خاک را برطرف کند و قدرت باروری خاک را افزایش دهد تا محصول بهتر بیشتر و سالم تری داشته باشیم . البته انواع مختلفی از این کود در دنیا موجود است و شما باید دقیقا بر اساس نیاز زمین خود کمپوست مورد نظرتان را تهیه کنید.

کمپوست يک روند تدريجي و آرام  در طبيعت است که به وسيله آن مواد آلي با حضور هوا توسط ميکروارگانيسم ها و قارچ ها ی موجود در خاک تجزيه مي شوند و حاصل آن کود با ارزش  و مهمی است که مي تواند در جاهاي مختلف مثل فضای سبز باغ ها و حتي در باغچه هاي خانگي مورد استفاده قرار گيرد. به دليل اهميت کمپوست خانگي، از آن به عنوان ثروتي که ديده نمي شود، اشاره شده است چون ما حتی در خانه خود می‌توانیم آن را به راحتی تولید کنیم و خاک باغچه گلدان و…  را تقویت کنیم تا محصول بهتر و بیشتر داشته باشیم با توجه به اهميت کمپوست به جا است که دستورالعمل ها و استانداردهاي کمپوست مورد بررسي قرار گيرد.

عده ای تصور می‌کنند که تولید و ساخت کمپوست یک کار بیهوده و فقط اتلاف وقت است  و فرقی ندارد کود خام به باغ بدهیم یا کمپوست سازی کنیم زیرا همان فرآیند کم کم در خاک اتفاق خواهد افتاد.

 حتما شنیده اید که جوانه گندم خواص بسیار زیادی دارد. حال سوال اینجاست تفاوت جوانه گندم با خود گندم چیست؟

شما برای اینکه گندم را به جوانه گندم تبدیل کنید فقط مقداری آب به آن می دهید  تمام فعل و انفعالات داخل خود دانه انجام می شود اما خواص آن به شکل قابل توجهی افزایش می یابد و تغییر می کند. در فرآیند کمپوست سازی نیز چنین اتفاقی می افتد در واقع کمپوست دیگر همان کود سابق نیست بلکه کاملا تغییر کرده است و خواص بیشتر و بهتری کسب کرده و بسیار مفید میباشد . دادن کود خام به باغ بدون کمپوست کردن (پوساندن آن) مثل این هست که شخصی گندم و آب بخورد و توقع داشته باشد به بدنش خواص جوانه گندم برسد!

مزایای استفاده از کود کمپوست

• کاهش نیاز به آب (مخصوصا در مصارف کشاورزی)

• کاهش آلودگی های زیست محیطی و کمک به محیط زیست به دلیل استفاده از فضولات در تولید کود کمپوست

• آبرفتی شدن خاک

• کود کمپوست یک آفت کش طبیعی

• موارد کاربرد فراوان

• کاهش هزینه کشاورزی

برای خرید کمپوست و خرید و فروش  گل و گیاه یا طراحی فضای سبز و طراحی روف گاردن با ما تماس بگیرید