چگونه کمپوست تولید کنیم ؟

یکی از اشتباهاتی که در مورد کمپوست وجود دارد این است که درست کردن آن خیلی پیچیده است ، بوی بدی دارد و ریخت و پاش زیادی دارد. همه اینها در صورتی که روش کار شما غلط باشد حقیقت دارد ولی درست کردن کمپوست از روش درست اصلا کار دشوار و سخت و پیچیده ای نیست ، فقط کافی است تا لایه ای از زباله ارگانیک و یک لایه خاک را روی هم بریزیم و بگذاریم زمان لازم بگذرد تا پس از مدت مناسب ، کمپوست که یک کود آلی و مناسب برای گل ها و گیاهان است ، بدست آید.

کمپوست کاربرد زیادی دارد ، می توانید از کمپوست تولیدی خود در گلدان های گل و گیاه خود یا باغچه خانگی که در حیاط دارید و یا به عنوان لایه تقویتی برای چمن های خود و حتی افزایش قدرت باروری خاک باغ یا باغچه و زمین های کشاورزی خود استفاده کنیم و یا برای حفظ رطوبت خاک روف گاردن در فصول گرم و آفتابی استفاده نموده و یا حتی به صورت کود های مغذی به سبزیجات در حال رشد خود بدهید تا محصول بیشتری بدست آورید.

ولی آیا می‌دانید که باید چگونه کمپوست تولید کنیم؟ برای تولید کمپوست شما نیازی به فناوری پیچیده‌ای ندارید . فقط باید کمی تحقیق نمایید و پس از آن به صورت عملی وارد مرحله تولید کمپوست شوید.

ابتدا باید فضایی مناسب را برای این کار مهیا نمایید ، اگر در خانه ویلایی زندگی می کنید و دارای حیاط می باشد ، گوشه ای از حیاط و باغچه خود را به این کار اختصاص دهید . اگر در خانه آپارتمانی زندگی می کنید یک سطل یا بشکه کوچک را روی تراس یا پشت بام بگذارید و در آن تولید کمپوست را آغاز نمایید. ابتدا یک لایه خاک بریزید و سپس زباله‌ها و ضایعات گیاهی  را روی آن بریزید و دوباره روی ضایعات گیاهی را با خاک بپوشانید ، توجه داشته باشید که روی ضایعات گیاهی را با خاک به صورت کامل بپوشانید تا حشرات دور آن جمع نشوند.

کمپوست انواع گوناگونی دارد ، برخی از آنها عبارتند از کمپوست گرم و کمپوست سرد.

درست کردن کمپوست سرد به همین راحتی است که پسماندهای گیاهی و زباله های ارگانیک خود را از بین زباله ها جدا کنید و خیلی راحت کمپوست خود را آماده کنید . زباله های ارگانیک مانند پسماندهای میوه و سبزیجات ،  برگ درختان ، تفاله قهوه و چای و پوسته تخم مرغ و تفاله انواع جوشانده های گیاهی مانند آویشن و گل گاوزبان ... و بعد قرار دادن آنها درون یک ظرف و باید اجازه داد تا برای حدود 8 ماه تا یک سال باقی بماند و بعد از آن تجزیه خواهد شد.کمپوست گرم نیاز به مهارت به باغبانی بیشتری دارد اما سریعتر است در فصول گرم بین یک تا سه ماه طول میکشد تا کمپوست شما آماده شود.

مزایا‌ ی استفاده از کمپوست

کمپوست مزایای گوناگونی دارد : کمپوست جایگزین بسیار خوبی برای کود های شیمیایی است و ضرری برای گیاه ندارد.

کمپوست از فرسایش خاک جلوگیری می نماید و رطوبت خاک را حفظ می نماید.

کمپوست ماده ای مناسب برای زهکشی خاک است ، از مخلوط کمپوست با ماسه ، برای زهکشی خاک استفاده می شود

یکی از اهداف تولید کمپوست و پرورش کرم خاکی ، صادرات آن به دیگر کشور ها میباشد چراکه صنعت فروش کمپوست در جهان رو به گسترش روز افزون است و از طرف دیگر خود کمپوست نیز بصورت مستقیم میتواند هدف بازارهای صادراتی قرار گیرد. در اطراف کشور ما هم کشورهایی مانند عراق ، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و دریای خزر هستند که می توانند هدف صادرات کمپوست از ایران به آن کشورها باشند.

برای خرید کمپوست و خریدگل و گیاه یا طراحی فضای سبز و روف گاردن با ما تماس بگیرید.