تاثیر کمپوست بر رشد گیاهان

در این مقاله می خواهیم از تاثیر کمپوست بر رشد گیاهان بنویسیم ، آیا تا به حال نام کمپوست را شنیده اید؟

گیاهان نیاز به برنامه غذایی منظمی دارند ، برنامه غذایی به لیستی از کارهایی گفته می شود که برای تغذیه باغچه خانگی یا روف گاردن و یا زراعت باید انجام شود. این برنامه غذایی کمک می نماید تا گل ها و گیاهان شاداب تر و یا محصول کشاورزی بیشتری تولید نماییم. در گذشته های دور کشاورزان از کود حیوانی و یا کمپوست برای کشاورزی و باغداری استفاده می کردند ولی امروزه کودهای شیمیایی نیز به کشاورزی و باغداری وارد شده است که البته مضرات زیادی باری طبیعت و نیز سلامتی انسانها دارد و کمپوست بهترین کودی است که در دسترس ما می باشد.

کود کمپوست  یک کود طبیعی و ارگانیک است که از پسماندهای کشاورزی، خانگی و خوراکی مانند ضایعات سبزیجات و مواد غدایی و نیز تفاله چای و برگ درختان تولید می‌شود ، یکی از عالی‌ترین کودها برای مصارف کشاورزی و نیز مصارف خانگی مانند باغچه خانگی یا روف گاردن به شمار می‌رود و تولیدکنندگان گل و گیاه نیز امکان بهره‌گیری از این کود را دارند و تاثیر کمپوست بر رشد گیاهان را به طور واضح می‌بینند که چطور کمپوست محصولات را بیشتر بهتر و سالم تر می‌کند.

تهیه کمپوست خانگی بر خلاف  تصورات اشتباه اصلا پیچیده و دشوار نیست . شما برای تهیه آن به مقداری از مواد مشخص ماانند ضایعات گیاهی و غذایی نیاز دارید. با تهیه کمپوست خانگی، کود ارگانیک ، سالم و غنی برای گیاهان گل ها و درختان خانه‌ی خود آماده می‌کنید؛ از طرفی پسماند‌های غذایی خانه‌ی شما دور ریخته نشده و از آن ها استفاده خواهید کرد. امروزه بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه ها لجن‌های موجود در فاضلاب‌های خانگی را فرآوری و بسته‌ بندی کرده و تحت عنوان کمپوست ارگانیک به فروش می‌رسانند. مشکل اینجاست که مواد شیمیایی شوینده‌ها و آلودگی‌های زیادی نیز در آن وجود دارد و ممکن است به رغم نام ارگانیک، کود کمپوست سالمی نباشد و حتی گل ها و گیاهان شما را نیز از بین ببرد .

 ویژگی های کمپوست

هر ماده‌ی آلی طبیعی در نهایت فرو پاشیده و تجزیه خواهد شد. اما در روند تولید کمپوست شدن، سرعت شکستن و فروپاشی بیشتر خواهد بود. فرآیند کمپوست شدن به دلیل وجود باکتری‌ها و سایر ریز جاندار‌های تجزیه کننده به سرعت بخشیدن تغییر مواد کمک می‌کند تا مواد به راحتی و با سرعت بیشتری تجزیه شوند .

ریزجاندارهای تجزیه کننده عبارتند از :  باکتری ها ، قارچ ها ، کرم ها ، حشرات جونده ،نماتد ها و…

به کودهایی که مستقیما عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان که همان عناصر اصلی یا ماکرو هستند را تأمین می‌کنند، کود تأمین‌کننده می‍گوییم. کودهایی که تامین عناصر غذایی اصلی یا ماکرو شامل نیتروژن ، فسفر و پتاسیم را انجام می‌دهند جزء این دسته قرار می‌گیرند. اهمیت این کودها به عنوان ماده مستقیم غذایی برای گیاه بسیار بالاست. چهار عامل کلیدی در تهیه کمپوست خانگی: نیتروژن ، کربن ، رطوبت ، اکسیژن .

همانطور که باکتری های مفید در روده ی انسان به هضم و جذب مواد غذایی کمک می کنند. کمپوست نیز در خاک گیاهان چنین نقشی دارد و کیفیت رشد گیاهان را بهبود می بخشد و شما میتوانید تاثیر کمپوست بر رشد گیاهان را ببینید.

کودهایی که باعث احیاء و اصلاح ساختمان خاک می‌شوند، بهساز خاک می‌گوییم. کودهای بهساز خاک، شرایط خاک را برای رشد بهتر ریشه و جذب بهتر عناصر غذایی و همچنین افزایش فعالیت میکروارگانیسم‌ها فراهم می‌کنند. از انواع این کودها می‌توان به کودهای دامی ( گاوی، گوسفندی، مرغی، اسب، کمپوست ) و همچنین کودهای اسید هیومیک اشاره کرد. کود آلی کمپوست در خاک‌های سنگین و خاک های سبک نقش مهمی دارد ، کمپوست در خا کهای سنگین به دانه بندی و تخلل خاک کمک می نماید و نفود پذیری و تهویه خاک را بهبود می‌بخشد. همچنین کمپوست در خاک‌های سبک مانند اسنفج عمل کرده و به نگهداری آب و مواد غذایی کمک نموده و از شتستشوی آن جلوگیری می کند همچنین اجزای ریز و درشت و مواد معدنی را در بر گرفته و به تشکیل خاک دانه کمک می‌کند  و نیز حالت چسبندگی خاک را کاهش داده و از مقاومت خاک در مقابل ماشین آلات کشاورزی می‌کاهد و عملیات زراعی با خاک با انرژی و درنتیجه هزینه کمتری انجام می‌گیرد.

هیچ موجود زنده ای بدون غذا نمی‌تواند رشد داشته باشد. گیاه نیز یک موجود زنده است و نیاز به غذا دارد. در جامعه گیاهی کود یعنی غذا. البته توجه داشته باشید که خود خاک نیز مواد غذایی برای رشد گیاهان را تامین می‌کند.کمپوست می‌تواند 2 تا 6 برابر خود آب نگهداری نموده و از هدر رفتن آن جلوگیری کند.همچنین از مزایای دیگر کمپوست این است که به خاک رنگ تیره داده و به جذب حرارت و گرم نگه داشتن خاک کمک می‌کند. کمپوست دارای عناصر غذایی پرمصرف و کم مصرف مورد نیاز گیاهان می باشد که این مواد را به تدریج آزاد و در اختیار گیاهان قرار می‌دهد و باعث رشد  بهتر و سریع  گیاه می‌شود .

ذرات هوموس دارای خاصیت جذب کنندگی شدید می باشد که عناصر غذایی را به خود جذب نموده و به آسانی در اختیار گیاهان قرار می‌دهد تا گیاه از کمبود عناصر و مواد غذایی در امان باشد .

کمپوست عموماً فعالیت های بیولوژیکی و قدرت باروری خاک را تشدید نموده و به حاصلخیزی خاک کمک می کند. کمپوست دارای خاصیت اسیدی است و در جذب بعضی از مواد غذایی غیر محلول نقش اساسی داشته و از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند و در نتیجه ما  می‌توانیم مدت زمان بیشتری از خاک استفاده کنیم  .

کمپوست بر رشد گیاه نقش موثری دارد و باعث رشد و نمو و همچنین موجب پایین آمدن اثرات منفی از تنش‌های مختلف محیطی بر گیاهان خواهد شد. کمپوست موجب غنی سازی  خاک شده و همچنین  به حفظ رطوبت خاک کمک می نمایدو موجب جلوگیری از بیماری های گیاهی و آفات می شود. کمپوست کمک میکند تا خاک مرطوب مانده و گیاه رطوبت بیشتری در دوران خشکی داشته باشد. کمپوست سبب کم شدن نیاز به استفاده از کودهای شیمیایی می شود. به رشد باکتری ها و قارچ های مفید تجزیه کننده در خاک کمک خواهد کرد و همچنین کمپوست کمک می نماید خاک غنی و پر از مواد مغذی برای گیاهان باشد تا گیاهان بهتر و سریع تر رشد کنند.

کمپوست علاوه بر کمیت در ارتقای کیفیت محصول هم نقش اساسی دارد . استفاده از کمپوست موجب افزایش مقاومت گیاهان در مقابل امراض می‌گردد و گیاه در برابر بیماری ها مقاوم تر می‌شود . کمپوست ، هوموس و مواد آلی خاک را افزایش داده و بعضی از ویتامین‌ها ، هورمون‌ها و آنزیم‌های مورد نیاز گل و گیاه را تامین می‌کند که این مواد نمی‌توانند بوسیله کودهای شیمیایی تامین گردند .

برای خرید کمپوست و خرید گل و گیاه و طراحی فضای سبز و طراحی روف گاردن با ما تماس بگیرید.