مزایای خاک خوب در پرورش گل و گیاه

در این مقاله از سایت گل بام می خواهیم درباره ی موضوع بسیار مهم نوع خاک صحبت کنیم بنظر شما چه خاکی  برای رشد  بهتر گیاه نیاز است. همانطور که همه ی ما می دانیم خاک مناسب برای گیاه اولین و مهم ترین عامل برای رشد گیاه است. خاک خوب روف گاردن یا خاک خوب باغچه باید دارای املاحی مانند نیتروژن، پتاسیم، فسفر، کلسیم و آهن و مواد مغذی دیگر و همچنین کود حیوانی و کمپوست باشد. در اینجا می خواهیم بدانیم که چه نوع خاکی برای رشد گیاهان مناسب است. مطالب ما را دنبال کنید تا خاک خوب را برای گل ها و گیاهان تان را پیدا کنید.

برای خرید خاک باغچه ، خاک روف گاردن و گل و گیاه با ما تماس بگیرید.

مدیریت خاک بخش مهمی از کشاورزی و یا باغداری است. نوع این ماده کمک می کند تا علاقمندان به پرورش گل و گیاه بتوانند گل و گیاه بهتری پرورش داده و محوطه یا فضای سبز زیباتری داشته باشند.  اگر با نوع نیاز گل ها و گیاهان به خاک آشنا باشیم ، می توانیم با انتخاب خاک مورد نیاز گل ها و گیاهان  حیاط یا روف گاردن خود ، به رشد گل و گیاه فضای سبزمان کمک کنیم.

خاک نیز مانند عوامل دیگر رشد مانند آب یا هوا ، در هر گیاه متغیر است. شما نمی‌توانید هر نوع خاک و یا یک خاک یکسان را برای انواع گیاهان استفاده کنید زیرا نیاز گیاهان به خاک متفاوت است. خاک گلدان‌ها، به جهت استفاده از ترکیبات متنوع و مختلف، انواع زیادی دارند. شناخت بستر و خاک مناسب برای گیاهتان، می‌تواند رشد و سلامت او را دگرگون کند و حتی رشد آن را سریع تر کند.

در مورد مزایای خاک خوب در پرورش گل و گیاهان می توانیم بگوییم  خاک به دلیل تامین آب و موادمغذی برای گیاه بسیار مهم است همچنین خاک باعث نگه داشتن ریشه ی گیاه شده و ریشه می تواند مواد مغذی مورد نیاز گیاه را به راحتی جذب کند و حیات گیاه تداوم پیدا کند. البته مواد مغذی موجود در خاک به هرحال زمانی به پایان خواهد رسید و ما باید با کود و کمپوست دادن ، این مواد مغذی را در اختیار گیاه قرار دهیم.

خاکی که در گل کاری برای گیاهان حیاط یا روف گاردن مهیا می شود، از نظر خواص فیزیکی و شیمیایی با خاک مزرعه یا باغ متفاوت است. با توجه به مزایای خاک خوب در پرورش گل و گیاهان باید برای هر گل و گیاهی خاک مناسب آن را تامین نماییم .  برای مثال خاک گلدان باید از نظر بافت در حد متوسط و از نظر مواد آلی بسیار قوی باشد. اگر بافت خاک خیلی سبک باشد؛ یعنی فقط از ماسه و شن به عنوان بخش اصلی تشکیل دهنده خاک استفاده شود، خاک به اندازه کافی آب را در خود نگه نمی دارد و در نتیجه آبیاری پی در پی به زودی مواد غذایی (مواد آلی) خاک شسته شده و گیاه به کمبود مواد غذایی دچار می شود.

بر عکس در صورتی کهخاک گلدان رسی و خیلی سنگین باشد؛ یعنی از خاک رس به عنوان بخش اصلی تشکیل دهنده خاک گلدان استفاده شود، چون ذرات رس، چسبندگی زیادی با یکدیگر دارند، آب حاصل از آبیاری گیاه، در لابلای حفره های این خاک اسیر می شود و در نتیجه در خاک حالتِ ماندابی ایجاد می شود و اکسیژن کافی به ریشه های گیاه نمی رسد و اصطلاحا ریشه گیاه خفه می شود و در نهایت گیاه پژمرده می شود.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت با توجه به مزایای خاک خوب در پرورش گل و گیاهان بهترین خاک برای گلدان ها، خاکی با بافت متوسط است، البته می توانیم بافتِ خاک های سنگین را با اضافه کردن ماسه و بافتِ خاک های شنی و سبک را با اضافه کردن مواد آلی مثلِ تورب یا کودهای پوسیده دامی و یا کودهای ناشی از خاک و برگ پوسیده گیاهان (گیاه خاک) اصلاح نماییم.

با توجه به مزايای خاک خوب در پرورش گل و گیاهان خاکی که به مقدار مورد نیاز گل ها و گیاهان دارای ماسه، خاک رس و کود و کمپوست باشد برای کشاورزی مناسب تر است زیرا ، سرعت نفوذ و حجم ذخیره ی آب در این نوع خاک بیشتر است.

با پی بردن به مزایای خاک خوب در پرورش گل و گیاهان می‌توان فهمید در مناطق کم باران، گیاهان در خاکی که رس بیشتری داشته باشد بهتر رشد می کنند .

نوع خاک قطعا در رشد گل ها و گیاهان تاثیر دارد. خاکی که برای پرورش گل ها و گیاهان مناسب است، معمولا از ذرات ماسه، رس و کود تشکیل شده است. خاکی را حاصلخیز می گویند که سبب رشد بیشتر گیاه می شود. حاصلخیزی خاک در واقع به معنی میزان توانایی خاک در پرورش دادن گل ها و گیاهان است که به طور غیر مستقیم یا مستقیم در تولید غذای انسان ها و نیز شادابی گل ها و گیاهان و در نتیجه زیبایی محیط نقش دارند. حاصل خیز بودن خاک به عوامل متعددی بستگی دارد، این عوامل عبارتند از وجود املاح، آب، اسیدی یا قلیایی بودن خاک، و هم چنین وجود موجودات ریز و ذره بینی در خاک و همچنین میزان کود و کمپوست در خاک .

خاک مناسب برای انواع گل ها وگیاهان تفاوت هایی با هم دارد، ولی به طور کلی یک خاک خوب باید از دو ویژگی مهم برخوردار باشد؛ اول این که آب بتواند به راحتی در آن جریان یابد و دوم، هوا (اکسیژن) در آن موجود باشد. از این رو خاک های سنگین (دارای ذرات رس فراوان) به دلیل چسبندگی زیاد مانع جریان عادی آب می شود و نبود اکسیژن کافی باعث حالت ماندابی و بوی بد رطوبت در خاک می شود.

بطور کلی خاک خوب و حد واسط از دانه‌های ریز و درشت تشکیل یافته است. تشکیل خاک‌ها به گذشت زمان ، مقاومت سنگ اولیه یا سنگ مادر ، آب و هوا ، فعالیت موجودات زنده و بالاخره توپوگرافی ناحیه‌ای که خاک در آن تشکیل می‌شود بستگی دارد.