طراحی فضای سبز کارخانه محوطه سازی کارخانجات و اماکن صنعتی

یکی از فعالیت های این مجموعه محوطه سازی و فضاسازی و ایجاد فضای سبز کارخانجات و اماکن صنعتی می باشد ، اصولا کارخانه ها با توجه به تولید دود و آلودگی زیست محیطی نیاز به ایجاد فضای سبز در اطراف خود دارند تا محیط را شاداب و تصفیه نماید ، همچنین با احداث فضای سبز و محوطه سازی ، می توان محیطی شاداب و بانشاط برای کارگران و کارکنان کارخانه و مراجعان به کارخانه ایجاد نمود که در بازدهی کار کارگران و نیز سلامتی و ایجاد روحیه بانشاط در کارکنان نیز تاثیرگذار است.

فضای سبز را می توان اینگونه تعریف نمود ، بخشی از مناطقی که دارای گیاهان و یا هر گونه سبزینگی اعم از درختان، گلها و چمن ها باشند. فضای سبز به منطقه ای پوشیده از گیاه درداخل و اطراف شهر ها  گفته می شود که دارای دو کارکرد مهم برای شهر می باشد :  تعدیل دما ، تلطیف هوا و زیبا آفرینی .

یکی از فضاهایی که نیاز به فضای سبز دارند ، کارخانجات و اماکن صنعتی می باشند.  این موضوع حتی در قوانین کشور هم اشاره شده است که مطابق قانون الزام آور سازمان محیط زیست ، برابر 25% عرصه کارخانه باید فضای سبز باشد. که البته این موضوع اگر در قوانین هم وجود نداشته باشد از نظر علمی کار بسیار درستی است ، زیرا کارخانجات آلودگی تولید می نمایند و ایجاد فضای سبز باعث می شود تا حدی از این آلودگی کم شود .

ویژگیهای فضای سبز کارخانجات :

•   طراحی فضای سبز در اماکن صنعتی یا محوطه سازی اماکن صنعتی به واقع فضای سبز و تنوع محیط کاری برای کارگران ، کارکنان و ... است که یکی از مهمترین اصول افزایش بهره وری و ایجاد انگیزه و امید محسوب می شود که متاسفانه از اصول مدیریتی و صنعتی و طراحی اولیه کارخانجات دور افتاده است  . اگر فضای کارخانه شما دارای فضای سبز و گل و گیاه باشد ، مسلما در بهره وری بیشتر و ایجاد انگیزه کارکنان تاثیر دارد.

•   در این مکانها اغلب نمی توان گونه های گیاهی را بکار برد که به راحتی در فضای سبز شهری مورد استفاده قرا می گیرند ، لذا باید در طراحی فضای سبز کارخانه و محوطه سازی اماکن صنعتی از گونه های زینتی مقاوم استفاده نمود.

 بنا بر این فضای سبز کارخانجات یا محوطه سازی اماکن صنعتی از سه ویژگی بارز زیر باید برخودار باشد :

فیلتر اطراف کارخانه

محوطه ورودی  و مسیر های تردد کارکنان با چشم انداز زیبا و سرسبز که باعث ایجاد انگیزه بیشتر در کارکنان می شود.

ایجاد محیطی لوکس و زیبا برای مراجعان و مشتریانی که به کارخانه مراجعه می کنند.

 فیلتر اطراف کارخانه :

در این بخش کارخانه باید درختکاری در ردیف های منظم کاشته شود و برای ردیف های منتهی به بیرون کارخانه از درختان سریع الرشد با ارتفاع بالا مانند انواع صنوبرها استفاده شود و برای ردیف های داخلی از پهن برگان با ارتفاع کم و پوشش عرضی زیاد استفاده کرد .برخی از گیاهان مناسب این قسمت کارخانه عبارتند از اقاقیا- نارون – زبان کنجشک – افرا و... و نهایتا در ردیف های انتهایی داخلی از سوزنی برگان جهت ایجاد جلوه زمستانی مناسب استفاده کرد گیاهان سوزنی برگ از قبیل سرو نقره ای ،ژونی پروس ،کاج سیاه

محوطه ورودی  و مسیر های تردد کارکنان با چشم انداز زیبا :

این قسمت از فضای سبز کارخانه جهت استفاده کارکنان در اوقات استراحت و ایجاد چشم انداز زیبا برای اطراف ورودی کارخانه پیش بینی میشود که گیاهان مناسب این قسمت کارخانه بایستی ترکیبی از گلهای فصلی – چمن کاری و درختان زینتی باشد و همچنین میتوان در این قسمت ها از درختان سایه انداز مانند بید مجنون - اقاقیا چتری و نارون توپی استفاده کرد

برخی گیاهان مناسب این قسمت کارخانه عبارتند از درختچه هایی مانند یاسمن ، یاس زرد ، پیراکانتا ،  به ژاپنی ، افرای پیوندی و بادام ، هلو، گیلاس که جلوه خاصی به محوطه کارخانه خواهد بخشید. و نيز استفاده از ساير المانهاي طراحي نيز بسيار مؤثر خواهد بود.

سایر قسمتهای کارخانه :

این قسمت از فضای سبز کارخانه معمولا که دور از دید کارکنان و مراجعان می باشد به لحاظ تسهیل در نگهداری و کاهش هزینه نگهداری با درختکاری به صورت انبوه کاری یا باغی تکمیل می شود.

با استفاده از درختان میوه باغی میتوان هم فضای سبز ایجاد کرد و هم از میوه تولیدی آن برای مصرف همکاران بهره برد.

در برخی از قسمتها نیز با کاشت سبزیجات و سیفی نیاز کارخانه نیز برآورده می شود.

در موارد تخصصی تر در کارخانجات دارویی از این قسمتها می توان برای کشت گیاهان دارویی استفاده کرد.

در مجموع گونه هاي انتخاب شده بايستي طوري باشد كه كمترين نياز به سمپاشي را داشته باشد.

درختان مناسب برای کارخانه با خاکهای گچی،آهکی :
- افراها - شاه بلوط - توس - عرعر - ممرز - جوالدوز - فندق – زالزالک - راش - زبان گنجشک
- گلابی - بلوط - گوجه و آلو - اقاقیا - گردو - صنوبرها - بیدها - چنار - سماق کوهی
- سیب زینتی - نمدار - نارون – توت

درختان مناسب کارخانه برای خاکهای با زهکشی بد :

افراها - گلاب - کرنوس - بلوط - ممرز - بیدها - زالزالک - اکالیپتوس – صنوبرها

درختان مناسب برای مناطق صنعتی :

گیاهان مناسب کارخانه انواع گوناگونی دارند که برخی از آنها عبارتند از : افرای شبه چناری و افرای سفید - زبان گنجشک - بلوط - شاه بلوط - پروانه - اقاقیا - عرعر –بیدها - سماق کوهی - ممرز - سیب - نمدار - زالزالک - چنار - نارون - جوالدوز – صنوبر

برای طراحی فضای سبز کارخانجات و اماکن صنعتی با ما تماس بگیرید. این مجموعه آماده طراحی فضای سبز کارخانه ، محوطه سازی کارخانه و تامین فضای یبز و تفریحی کارکنان م کارگران و مراجعان کارخانه شما می باشد.