مراحل طراحی فضای سبز در باغ ویلا و حیاط خانه

در این مطلب شما را با مراحل طراحی فضای سبز آشنا می نماییم. برخی از افراد عصر ها اوقات فراغت خودرا در حیاط منازل خود میگذرانند اگر حیاط را به مکانی که شامل فضای سبز باشد تبدیل کنیم هم باعث روحیه بخشی و زیبایی محیط حیاط میشود و هم از مزایای گیاهانی که در حیاط کاشت میشوند استفاده میتوان کرد . یکی از این فضاهای بیرونی، مسیرهای عبور باریک و کم عرض در اطراف ساختمان است، ما در اینجا اسمش را حیاط جانبی می‌گذاریم. این قسمت معمولا یک بخش تنگ و تاریک بین ساختمان و دیوار سقف حیاط خلوت است. اما چرا این فضای باریک را به یک باغچه سرسبز و آرام با مسیری برای قدم زدن تبدیل نکنیم؟ طراحی فضای سبز حیاط اینجا مهم و برجسته میگردد.افرادی که ساعت ها در بیرون منزل کار می کنند و وقتی به منزل بر می گردند، فضای بسته آپارتمانی را می بینند که چاره ای جز وارد شدن به آن ندارند. با صنعتی شدن جوامع و فشار زندگی شهری، مردم به دنبال هر فرصتی هستند تا از شهر خود چند روزی دور باشند و ویلایی با محوطه سازی حیاط زیبا را حتی برای چند روز اجاره کنند.

در این قسمت چند ایده جدید برای تغییر حیاط شما از یک حیاط ساده به حیاطی سرسبز و زیبا تقدیم می نماییم :

  •  کاشت گیاهان متنوع .
  • چراغ‌هایی برای نورپردازی طراحی کنید.
  • یک سایبان و آلاچیق گل‌گلی بسازید .
  • فضایی را برای استراحت فراهم کنید.
  •  برای عبور و مرور آسان از کنار مبلمان راهکاری پیدا کنید .
  • گیاهانی را انتخاب کنید که شکوفه می‌دهند .

راهنمای مراحل طراحی فضای سبز حیاط خانه، ویلا و باغچه :

 ۱. شناخت کافی از وضعیت حیاط خود داشته باشید .

2. منطقه زندگی خود و گیاهانی که درمنطقه شما به خوبی رشد میکنند را بشناسید .

3. خاک باغچه خود را بشناسید .

4. چرخه بارندگی‌ها و یخبندان‌ منطقه خود را بدانید .

5. گل های مناسب شرایط آب و هوایی منطقه خود را بشناسید .

برای طراحی فضای سبز باید وضعیت حیاط و شرایط آب و هوایی منطقه زندگی خود را به خوبی بشناسید. از وضعیت نور، شرایط رطوبتی، آب‌وهوا و میزان بارش‌ها آگاه باشید تا بتوانید درختچه و گل‌های مناسبی برای کاشت و فضای سبز خود انتخاب کنید. همچنین باید خاک مناسب و غنی برای باغچه انتخاب کنید . یکی از مهم ترین مراحل طراحی فضای سبز ، استفاده درست از گل ها و گیاهانی است که با شرایط محیط شما سازگار باشند.

خاک باعث پرورش گیاهان بوده و در طراحی فضای سبز حتماً باید ویژگی های هر نوع خاک را بشناسیم زیرا با یکدیگر تفاوت دارند و سپس بر اساس ترجیح مان یکی از آن ها را انتخاب کنیم.

حداقل شش نوع خاک وجود دارد :

  شنی، رسی، گچی، لجنی، خاک گلدان، خاک همراه با خزه

ترکیب این خاک به محل زندگی شما بستگی دارد .

خاکی که برای باغچه استفاده می کنیم، باید حداقل 30 سانت خاک رویی یا سطحی داشته باشد. زیر آن نیز باید زیر خاک را قرار دهیم.

ویژگی های خاک گلدان

این خاک مانند دیگر خاک های طبیعی است ولی نوع آن متفاوت است و ترکیبی از اجزای مختلف با اهداف خاص در آن قرار گرفته است. یک خاک گلدان معمولی مواد ارگانیک مثل خاک اره را در درون خود دارد. یکی دیگر از کیفیت های مهم خاک گلدان این است که این خاک عقیم است و حاوی میکروارگانیسم نیست.

 خاک گلدان همچنین حاوی هوای زیادی است و به همین دلیل راحت خشک می شود و به تنفس گیاهان کمک می کند و از آن جایی که این خاک سبک است، هوای زیادی در آن جریان پیدا می کند و ریشه های گیاه به خوبی رشد می کنند.

خاک گلدان باید سبک می باشد.

 خاک گلدان نمی تواند به راحتی آب را نگه دارد.

مدرن ترین ایده برای طراحی فضای سبز داخلی در خانه های آپارتمانی، استفاده از باغچه های عمودی و دیواری است. این باغچه ها به شکل عمودی یا در خود دیوار جاسازی و آماده سازی می شوند یا بصورت یک دیوار کاذب در کنار دیوار چیدمان می شوند. رسیدگی به این مدل باغچه ها و محوطه های سبز عمودی بخاطر شرایط خاصی که دارند نسبت به دیگر مدل ها سخت است. برای آبیاری این باغچه ها از آبپاش و در کف آنها معمولا از جلبک های مخصوص استفاده می شود که مثل خاک رطوبت را حفظ و تا مدتی آب مورد نیاز گیاه را جذب می کنند.

نگهداری از گیاهان خانگی کار دشواری نیست اما لازم است به مواردی در این باره توجه کنید :
- گیاهی را انتخاب کنید که از نظر اندازه متناسب با اتاق شما باشد و اگر ساکن منازل آپارتمانی هستید، بهتر است گیاهانی کوچک که نگهداری از آن ها آسان است را انتخاب کنید.
- گیاهان برای رشد به نور خورشید نیازمندند،
نگهداری از گیاهان خانگی نه تنها دارای مزایای بی شماری برای سلامتی شما است، بلکه می تواند زیبایی منحصر به فردی به منزل شما ببخشد و شما میتوانید اتاق خود را با گیاهان بنفشه ، آزالیا و سایر گیاهان رنگارنگ دیگر تزیین کنید.

برای طراحی فضای سبز ، خرید گل و گیاه و طراحی روف گاردن و خرید خاک باغچه با ما تماس بگیرید.