معرفی انواع خاک و توپوگرافی و ویژگی های خاک

در این مطلب به معرفی انواع خاک می پردازیم ، خاک بر اساس مواد تشکیل دهنده و اندازه ذرات آن به انواع مختلفی تقسیم می گردد که در این مطلب به صورت کلی به آنها و معرفی انواع خاک می پردازیم. برای آشنایی با انواع خاک لومی ، خاک اسیدی ، خاک مردابی ، خاک قلیایی ، خاک برگ ، خاک جنگلی به مطلب سایت که در بالا لینک داده شده است ، مراجعه نمایید.

برای خرید خاک باغچه و خرید خاک روف گاردن با ما تماس بگیرید.

حداقل شش نوع خاک وجود دارد :
  شنی
 رسی
  گچی
  لجنی
  خاک گلدان
 خاک همراه با خزه
ترکیب این خاک به محل زندگی شما بستگی دارد ، خاک باغچه و یا روف گاردن می تواند ترکیبی از خاک لومی ، خاک اسیدی ، خاک مردابی ، خاک قلیایی ، خاک برگ ، خاک جنگلی و یا ترکیبات دیگر و مواد مغذی و املاح مورد نیاز گیاهان باشد.
خاکی که برای باغچه استفاده می کنیم، باید حداقل 30 سانت خاک رویی یا سطحی داشته باشد. زیر آن نیز باید زیر خاک را قرار دهیم.
ویژگی های خاک گلدان
 اولین چیزی که باید در مورد خاک گلدان بدانیم، این است که نباید از روی اسم آن فکر کنیم که این خاک مصنوعی می باشد ، این خاک مانند دیگر خاک های طبیعی است ولی نوع آن متفاوت است و ترکیبی از اجزای مختلف با اهداف خاص در آن قرار گرفته است. یک خاک گلدان معمولی مواد ارگانیک مثل خاک اره را نیز می تواند در درون خود داشته باشد. یکی دیگر از ویژگی های مهم خاک گلدان این است که این خاک عقیم است و حاوی میکروارگانیسم نیست. خاک گلدان همچنین حاوی هوای زیادی است و به همین دلیل راحت خشک می شود و به تنفس گیاهان کمک می کند و از آن جایی که این خاک سبک است، هوای زیادی در آن جریان پیدا می کند و ریشه های آن به خوبی رشد می کنند. خاک گلدان سبک است و خاک گلدان نمی تواند به راحتی آب را نگه دارد.

برای خرید خاک باغچه و خرید خاک روف گاردن با ما تماس بگیرید.

 

توپوگرافی محل تشکیل خاک

اگر محلی که خاک‌ها تشکیل می‌شوند دارای شیب تند باشد در نتیجه مواد تخریب شده ممکن است بوسیله آبهای جاری و یا عامل دیگری خیلی زود بسادگی از محل خود بجای دیگری حمل گردند و یا شستشو بوسیله آبهای جاری باعث تقلیل مواد معدنی و آلی خاک‌ها شود ، در نتیجه در این منطقه خاک‌های خوب تشکیل نخواهند شد. ولی برعکس در محل‌های صاف و مسطح که مواد تخریب شده بسادگی نمی‌توانند به جای دیگری حمل شوند فرصت کافی وجود داشته و فعل و انفعالات بصورت کامل انجام می‌پذیرد ، خاک مناسب تشکیل می شود.

هرچه دانه خاک ریزتر باشد، آب بیشتری را به خود جذب می‌کند که این خصوصیت برای کارهای باغبانی مناسب نیست.  بطور کلی خاک خوب ، حد واسطی از دانه‌های ریز و درشت می باشد. تشکیل خاک‌ها به عواملی از قبیل گذشت زمان ، مقاومت سنگ اولیه یا سنگ مادر ، آب و هوا ، فعالیت موجودات زنده و بالاخره توپوگرافی ناحیه‌ای که خاک در آن تشکیل می‌شود بستگی دارد.

خاک بر اساس مواد تشکیل دهنده اشان به سه دسته کلی تقسیم میشود :

پدالفر ، پدوکال ،لاتریت

خاک پدالفر :  خاک نواحی مرطوب و گرم است که سرشار از آلومینیوم‌اند.

خاک  پدوکال در مناطق گرم و خشک تشکیل میشود و شامل مقداری کربنات کلیسیم می باشد .

خاک لاتریت : لاتریت نوعی خاک حاوی مقدار زیادی آهن و آلومینیوم است که در مناطق گرم و مرطوب گرمسیری شکل می‌گیرد.

برای خرید خاک باغچه و خرید خاک روف گاردن با ما تماس بگیرید.